André fant veien til arbeidslivet

André fant veien til arbeidslivet
André Johan Jensen har funnet sin vei i arbeidslivet.

Andre Johan Jensen (24) fra Herøy slet på skolen - mye var tungt for ham. Ikke bare fagene, men det å være sammen med de andre elevene også. Både på skolen og i fritiden.

Egentlig gikk han på skole for å kunne få seg jobb på båt. Men han fikk ikke lærlingplass.

Etter hvert kom han i kontakt med Herøy ASVO, og det var slik han begynte å stake ut en ny kurs. Han visste ikke at veien frem til jobb skulle bli lang. Og kronglete. Med mange hindringer, og mange problemer.

-Det har skjedd litt, sier André, når vi treffer ham, veileder Sissel Eide Knutsen fra Herøy ASVO, og moren Eli Håland på øya utenfor Sandnessjøen.

En utfordrende start

André har dysleksi. Og aspergers syndrom. Han forteller om hvordan det var da han begynte på Herøy ASVO, på vaskeriet. Han kunne true med å slutte hvis kundene ikke la overallene som skulle vaskes ordentlig på plass i kurvene.

-Det ble et kjempeproblem for ham, og vi måtte snakke sammen og finne løsning. Enten måtte 120 ansatte hos kunden tilpasse seg og gjøre det han mente var det eneste riktige. Eller så kunne han tilpasse seg, sier Sissel.

Stilte krav

Det endte med det siste. Og det er ikke til å stikke under stol at Sissel og André har kranglet en hel del. For Herøy ASVO har stilt krav til André, og bedrift har spilt på lag med familien for å kunne møte ham med tydelige forventninger.

-Vi leste standardinformasjonen om asperger, og beskjeden var at de som har diagnosen ikke må utfordres. Man skal la dem få ha de systemene de trenger i fred, sier Eli.

-Sånn er ikke arbeidslivet. Uventede ting skjer hele tiden. Det var den sikreste veien mot uføretrygd, sier hun.

André fant veien til arbeidslivet
Andrés mor Eli Håland mener det er viktig å stille krav også til personer med aspergers syndrom.

Bygde på ressursene han hadde

André måtte ta skritt for skritt for å vinne innpass i arbeidslivet. Han hadde sterke og tydelige drømmer for seg selv, og var vant til å jobbe.

-Jeg begynte å ta fjøsstellet alene klokka halv sju fra jeg var 11 år, forteller André.

Arbeidsmoralen og drømmene ville Herøy ASVO bygge videre på. Det passet ham ikke så godt å jobbe inne i vaskeriet hele dagen, og de begynte å lete etter andre muligheter.

Fra før hadde André truckførerbevis. Nå ville de også sørge for at han fikk lappen - da øker sjansene for å få jobb.

-Vi øvelseskjørte med distribusjonsbilen vi har her på bedriften, forteller Sissel.

Veien mot lastebillappen

Så begynte han å hjelpe til med lossing og lasting av varer hos den lokale transportbedriften Per Johansen Transport.

Han ble hjelpegutt på lastebil. En dag i uken ble til to.

Han begynte å sysle med tankene om å kunne kjøre en lastebil selv. Det innebar flere måneders opplæring på Melbu i Vesterålen. At han måtte prøve og feile. Og teori. Han dro nordover og gjøv på.

Alt så lyst ut, men så ble alt svart. For André strøk på teoriprøven. Og ringte hjem.

Fikk ikke lov til å gi opp

Da André ringte hjem fra Melbu, var han klar til å gi opp.

-Han ville hjem. Han hadde én feil for mye, og ville dra hjem. Men jeg sa at det ikke var et alternativ å komme hjem, sier Eli.

Til slutt gikk det bra. Han fikk lappen. Og begynte som tilkallingsvikar hos Per Johansen Transport. Bedriften var veldig fornøyd med den nye vikaren.

-En dag sto Per Johansen selv i døra hos Herøy ASVO og spurte etter meg, forteller André, og smiler.

Nå er han fast ansatt og kjører for firmaet 260 dager i året. Fisk til Gardermoen, matvarer for Coop fra Trondheim. På vei sørover tar han med tomme paller.

André fant veien til arbeidslivet
Andrés jobb hos Per Johansen Transport innebærer 260 reisedager i året.

Tok tak i problemene

Dette begynner å bli en stund siden. André har etter hvert lært seg å leve med at ting ikke nødvendigvis blir som man har tenkt. Herøys beliggenhet i havgapet gjør at ferger kan utebli. Plutselig kan kunder i lakseoppdrettsnæringen måtte nødslakte tonnevis med fisk - og André og kollegene må snu seg rundt for å kunne bidra med transport. Gods som skal med fergene kan stå stablet i feil rekkefølge i forhold til anløpsstedene.

-Sånt kan være veldig utfordrende for personer med diagnosen. Men André har tatt tak i problemene. Og han har vært åpen for å finne løsninger, sier Sissel.

Nå står han i det, og tåler det.

King of the Road

Vi tar turen bort Per Johansen Transport. Kollega Arnt Johansen har fulgt André helt siden han begynte med lossing og lasting hos bedriften én gang i uka, og helt frem til nå, hvor han mestrer 580 hestekrefter og 17 meter med lastebil helt alene. Scanias nest største lastebil.

-Han er dyktig, lærenem og forsiktig, sier Arnt. Han og André slår av en spøk foran bilene til firmaet. André har et av slagordene til Scania på jakkeryggen - King of the Road.

Ikke bare en solskinnshistorie

Andrés vei mot arbeidslivet er et godt eksempel på hvordan bedrifter som Herøy ASVO, arbeidsgiver og familie kan jobbe helhetlig for å få til noe. For det er ikke bare André som har måttet jobbe. Når problemene har tårnet seg opp, har det blitt mye på alle.

-Vi tror at Andrés historie kan gi håp. Men vi ønsker ikke å fremstille dette bare som en solskinnshistorie. Og alle med diagnosen er forskjellige. For oss har det vært viktig å lære André å falle - hvis ikke ville han jo aldri lære å reise seg, sier Eli.

André fant veien til arbeidslivet

 

Publisert