Svelvik Produkter tar i bruk ny teknologi for å møte nye nisjer innen arbeidslivet. De ønsker å tilby sine arbeidere og tiltaksdeltagere mulighet til å jobbe med noe digitalt, noe dagens unge er godt kjent med fra skole og fritidsaktiviteter.
-Man trenger ikke skole eller kurs for å lære seg en slik maskin. På nettet finnes det man trenger, smiler Esben.
Han har fått 3D-printeren på plass på et kontor. Printeren summer og går.
Et lite år etter at maskinen kom i hus, har Esben, ved hjelp av youtube og dårlig oversatte bruksanvisninger, blitt en ener på bruken av 3D-printeren. Hans kolleger på Svelvik Produkter melder inn behov. Det kan være en knott til en termostat som trenger å være litt større, en holder som fylles opp med det riktige antall plastringer som skal pakkes, eller en holder til Ipaden, som enkelt kan tas av armlenet til en rullestol. Esben tegner og foreslår og ut av printeren kommer til slutt en dings i plastikk som gjør arbeidshverdagen lettere for mange.
Utvide
For avdelingsleder Anita E. Engen og nestleder/fagansvarlig og primus motor i 3D-printer prosjektet, Tor H. Skjærsvold, er det gledelig å få et så godt hjelpemiddel i drift. Det som er minst like viktig er signaleffekten om hva bedrifter som Svelvik Produkter driver med.
-Svelvik Produkter setter sammen komponenter for OSO varmtvannsberedere. Samtidig får vi inn flere unge mennesker som også ønsker andre oppgaver enn det vi tradisjonelt har kunnet tilby. Disse unge er mer digitale enn mange eldre, og nå er planen at Esben skal kurse disse. Vi ønsker å utvikle produkter på 3D-printeren, produkter som vi kan selge, sier Engen.
Signaleffekt
Skjærsvold er enig.
-For oss er det er et viktig signal å sende menneskene i kommunen, og da kanskje spesielt de unge. Det er viktig å bryte ned stigmaene om hva folk tror vi driver med, i forhold til det vi faktisk driver med. Vi som vekstbedrift må utvikle oss, tilnærme oss mangfoldet av interesser, muligheter og gi mestring. Da er en slik kompetanse gull verdt.