Kurs i Motiverende Intervju (MI) ved kognitive vansker

05.-13. november Meld deg på her

Kurset går over 4 dager: 5.-6. november og 12.-13. november
Frist for påmelding: 22. oktober

Kurset passer for alle som jobber med kognitive vansker og/eller utviklingshemming

Kr 5 900 kr per person

5-6. november

Kl 09.00-13.00

Digital samling

12-13. november

Kl 09.00-13.00

Digital samling

Pga av stor etterspørsel settes det nå opp et digitalt innføringskurs i Motiverende Intervju ved kognitive vansker. Kurset passer for alle som jobber med kognitive vansker og/eller utviklingshemming. Dette kan være veiledere og arbeidsledere i VTA, AFT, vekstbedrifter, ansatte i bofelleskap m.m. eller de som jobber med ungdommer med mulige vansker. Fokuset er på hvordan tilpasse MI-metoden ved kognitive vansker.

Kurset er lagt opp slik at du vil lære praktiske ferdigheter du kan bruke i din arbeidshverdag. Kurset vil gå over 4 dager hvor hver dag har en økt på 4 timer.

Hva er MI?

Motiverende Intervju er en evidensbasert samtaleteknikk som har vist seg effektiv i å hjelpe personer med psykisk utviklingshemming til å endre problematisk atferd og ta aktive valg for sin egen helse og trivsel. Dette kurset fokuserer spesifikt på hvordan Motiverende Intervju kan tilpasses og brukes på en hensiktsmessig måte for denne målgruppen, med mål om å øke motivasjonen og styrke individets evne til endring. Gjennom praktiske øvelser og teoretisk kunnskap vil deltakerne lære konkrete verktøy og teknikker for å støtte personer med psykisk utviklingshemming på en respektfull og empatiske måte. Kurset vil også utforske utfordringer og muligheter knyttet til kommunikasjon og samarbeid med denne målgruppen, og gi innsikt i hvordan man kan bidra til økt livskvalitet og selvbestemmelse for den enkelte.

Kursets mål:

  • Forståelse for hva psykisk utviklingshemming er
  • Innføring i MI sine grunnleggende prinsipper og verktøy
  • Hvordan tilpasse MI sin samtaleteknikk og verktøy når en kommuniserer med personer med kognitive vansker
  • Hva beskriver begrepet «mental alder» og hva har det å si for abstrakt tenking
  • Hva er forskjellen på mental alder og kronologisk alder
  • Hvordan er hjernen bygd opp og hvilken funksjon har de forskjellige delene ved abstrakt tenking
  • Hvordan veileder når målet er ordinær arbeidsgiver og hva er det viktig å ta hensyn til
  • Hvordan kan MI bidra til økt grad av selvbestemmelse (autonomi)
  • Hva fremmer og hemmer motivasjon til endring
  • Hvordan kan du som veileder fremme og hemme motivasjon til endring
  • Hvordan håndtere motstand
  • Hva er utfordrende adferd og hvordan møte dette
  • Hvordan skape gode relasjoner
  • Hvordan kombinere MI-metoden med SE

Kurset er praktisk rettet og vil gi kursdeltakerne ferdigheter de kan bruke i sin arbeidshverdag