Lærekandidater: Dette er ASVLs innspill til Utdanningsdirektoratet       

Tilrettelagt fagopplæring

Forfatter: Flemming Trondsen

Oppdatert: 28. april 2025

ASVL hadde 8. april møte med Utdanningsdirektoratet. Bakgrunnen er direktoratets arbeid med en veileder om lærekandidater, og ASVLs innspill til denne.


I møtet gikk partene gjennom hovedpunktene i det skriftlige innspillet vi har sendt direktoratet, slik at eventuelle uklarheter eller misforståelser kunne oppklares.


I møtet understreket ASVL at mangelen på tydelige føringer fører til at elever med utviklingshemming eller lignende utfordringer i mange fylker ikke får muligheten til å ta yrkesfaglig opplæring i bedrift (gjennom lærekandidatordningen).


Til tross for at de fleste av elevene vi snakker om har hatt individuell tilrettelagt opplæring fra barnehagen og hele veien gjennom skoleløpet, nektes de slik opplæring når de skal over i lære i en bedrift.


Dermed følger det heller ikke med noen penger med til den tilretteleggingen eleven er avhengig av for å gjennomføre opplæringen.


Med andre ord foregår det klare rettighetsbrudd på feltet, og vårt innspill innebærer et løsningsforslag som vil sikre at elevene får sine rettigheter oppfylt.


Alt dette fikk vi formidlet til direktoratet, som har fått frist til 1. juli med å levere på oppdraget. I oppdragsbeskrivelsen fra regjeringen til direktoratet står det blant annet at det skal vektlegges i formidlingen at personer med utviklingshemming og stort behov for tilrettelegging også inngår i målgruppen.


Vi takker Peik Hveem, daglig leder i opplæringskontoret (samarbeidsorganet) Oktav for tydelige budskap i møtet. Peik bistår ASVL med arbeid knyttet til tilrettelagt fagopplæring frem til sommeren.

Her er de viktigste budskapene vi formidlet til direktoratet:

  • Tydeliggjøre utfyllende i lov eller forskrift muligheten til opplæringsløp som lærekandidat i bedrift som har rettigheter etter §11-6.
  • Tydeliggjøre behovet for et nytt enkeltvedtak ved overgang fra elev til lærekandidat for å beholde rettighetene og kravene som PPT stiller for at ungdommen skal være mest mulig kvalifisert for arbeidslivet senere.
  • Synliggjøre at enkeltvedtaket kan gjelde for hele det fireårige opplæringsløpet, både for 2 år i skole og 2 år i bedrift.
  • Tydeliggjøre ansvaret fylkeskommunen har til å følge opp sakkyndig vurdering og enkeltvedtak – også når de blir fagopplæringsavdelingens ansvar. Særlig forståelsen for at alle ekstra utgifter ved opplæringen skal dekkes- dette er ofte en ny gruppe på opplæring i bedrift som fagopplæring ikke har hatt som utgiftspost før
  • Vurdere felles begrep på målgruppen også i skoledelen (ADL trening, arbeidslivstrening, liten gruppe) for de som skal søke videre som lærekandidat.

Her er vårt skriftlige innspill