ASVL med høringssvar på forslag om forsøk med ungdomsprogram

Årets Viktigste Frokost 11. juni 2024
Høringssvar

Forfatter: Johannes Ek Reindal

Publisert: 16. mai 2025

-Arbeidsforberedende trening må kunne inngå som del av tilbudet til ungdommene som deltar i programmet. Slik vi leser målgruppen for programmet, vil den ikke i seg selv kvalifisere til kriteriene som normalt ligger til grunn for å få Arbeidsforberedende trening.

Dette er noe av det ASVL skriver i sitt høringssvar til Arbeids-og inkluderingsdepartementets forslag om ungdomsprogram.

Hele høringssvaret

Vi takker for muligheten til å komme med høringssvar til departementets forslag om forsøk med ungdomsprogram og ny statlig ytelse til deltakere i programmet.


ASVL er arbeidsgiver- og interesseforening for vekst- og arbeidsinkluderingsbedrifter. Bedriftene har som formål å gjøre arbeid mulig for alle. De er forhåndsgodkjente tiltaksarrangører for arbeidsmarkedstiltakene Varig tilrettelagt arbeid og Arbeidsforberedende trening. I tillegg tilbyr mange av virksomhetene anbudsutsatte tiltak.


Vi har innhentet innspill fra medlemmer i forbindelse med vårt høringssinnspill, og samtidig delt våre tanker og refleksjoner med Arbeid & Inkludering og Samfunnsbedriftene. Vi slutter opp om de to sistnevnte organiasjonenes innspill om Nav egenregi, og innspill om at deler av forsøket kan ha som utgangspunkt at arbeidsinkluderingsbedrifter er utfører.


I vårt høringsinnspill har vi imidlertid lagt vekt på at forsøkene ikke ekskluderer ungdom fra muligheten til å få Arbeidsforberedende trening som del av programmet. Vi mener det vil være svært viktig for mange av ungdommene å kunne dra nytte av den tette oppfølgingen som er selve kjernen i tiltaket Arbeidsforberedende trening. Virkemidlene i dette tiltaket vil være svært godt egnet for deler av målgruppen. For oss er det også avgjørende at innsatsen for å bistå flere i jobb koordineres best mulig, og at vi sammen sørger for å ta i bruk den kompetansen og de virkemidlene samfunnet har bygd opp innen arbeidsinkludering, over hele landet.


Våre hovedbudskap i denne høringen:
-Vi støtter i det store og hele det skisserte forslaget til til ungdomsprogram, og er enige i at det er avgjørende å sikre høyere arbeidsdeltakelse i denne gruppen. Vi er også enige i at det er viktig med virkemidler som kanaliserer ungdom mot aktivitet og arbeid, heller enn mot helsebetingede ytelser, der ungdommens situasjon tilsier at dette er hensiktsmessig.


-Arbeidsforberedende trening må kunne inngå som del av tilbudet til ungdommene som deltar i programmet. Slik vi leser målgruppen for programmet, vil den ikke i seg selv kvalifisere til kriteriene som normalt ligger til grunn for å få Arbeidsforberedende trening. Samtidig vil virkemidlene og metodikken i nettopp Arbeidsforberedende trening være svært godt egnet for å lykkes med å bistå ungdommene med å komme i jobb. Med andre ord: Forsøket bør legges opp slik at ungdommene som deltar, ikke blir forhindret i å kunne få Arbeidsforberedende trening. AFT kan bidra til å styrke tilbudet gjennom den tette oppfølgingen som gis i tiltaket. AFT kan også benyttes fleksibelt, enten som et gradert tiltak i kombinasjon med andre aktiviteter i ungdomstiltaket, eller som et heltidstilbud der det vurderes som mest hensiktsmessig.


-All den tid dette er et forsøk, er det viktig å være oppmerksom på evalueringskriteriene. Vi mener det vil være avgjørende å måle hvilke tiltak/grep som har inngått i tilbudet til ungdommene, slik at vi får bedre oversikt over hvilke verktøy som fungerer.


Bakgrunn/begrunnelse:
I forskrift om arbeidsmarkedstiltak heter det: Arbeidsforberedende trening kan tilbys personer med sammensatte bistandsbehov som har fått sin arbeidsevne nedsatt og som har særlig usikre yrkesmessige forutsetninger.
Samtidig foreslår departementet, om vilkår for deltakelse i ungdomsprogrammet:

-Departementet foreslår at programmet bare kan tildeles personer som har fått fastslått at de har behov for bistand fra Arbeids- og velferdsetaten for å komme i ordinært arbeid.
Og
-Departementet foreslår derfor at det skal være et vilkår for tildeling av programmet at en aktuell deltaker gjennom deltakelse i programmet vurderes å kunne bli i stand til å komme i ordinært arbeid eller ordinær utdanning etter endt program


Det kan være mulig å fortolke dette som at inngangskriteriene i Arbeidsforberedende trening er snevrere enn for ungdomsprogrammet.


Men innholdet i Arbeidsforberedende trening er svært godt egnet for å lykkes med å få ungdom i arbeid. Som departementet sikkert er kjent med, er allerede en stor andel av de som får tiltaket, under 30 år (Oslo Economics 2020). Veilederne i tiltaket er derfor godt kjent med målgruppens utfordringer.


Utifra de innholdselementene som foreslås i departementets notat om ungdomsprogram, vil innholdet i Arbeidsforberedende trening passe svært godt for deler av målgruppen. Det avgjørende fortrinnet ved tiltaket, er den tette oppfølgingen.


En oppfølgingsnøkkel på 1 til 6 sikrer at tilbudet kan skreddersys den enkelte. Arbeidsinkluderingsbedriftene som tilbyr tiltaket, har også mulighet til å bruke interne arenaer i en avgrenset periode. Her vil tempoet være lavere, og kravene kan i større grad tilpasses den enkeltes nivå. Dette kan være viktig for unge arbeidsssøkere som trenger en gradvis tilnærming til arbeidslivet.


ASVL var invitert til arbeids- og inkluderingsdepartementets innspillsmøte om endringer i regler for Arbeidsforberedende trening. De forespeilede endringene, med oppfølging etter ansettelse og mulighet for å kombinere tiltaksløp med fagbrev, vil forsterke nytten tiltaket kan ha for ungdomnene som deltar i programmet.


Etter vårt syn ville det være svært uheldig om deltakere i ungdomsprogrammet forhindres i å få tildelt Arbeidsforberedende trening som del av programmet hvis inngangskriteriene for Arbeidsforberedende trening tolkes å være snevrere enn for personer i ungdomstiltaket.


Vi foreslår derfor at departementet presiserer at også Arbeidsforberedende trening kan inngå som del av programmets tilbud, og at deltakelse i ungdomsprogrammet i seg selv vil kunne kvalifisere for å få tildelt Arbeidsforberedende trening.

Ungdomsprogrammet har strenge deltakelsesvilkår. Deltakerne i programmet må derfor være motivert og interessert i å forsøke tilbudet. Vi vil derfor understreke at Nav må gjøre en grundig vurdering i forkant og at deltakerne må ha fått riktig og god informasjon om Ungdomsprogrammet og vilkårene før oppstart.


Ellers vil vi understreke at det er viktig å registrere hvilke arbeidsmarkedstiltak/verktøy som blir brukt som del av ungdomsprogrammet. På den måten vil forsøket gi mer verdifulle og presise data som hva som fungerer. Forsøkene bør innrettes bredt og på en slik måte at erfaringer med Arbeidsforberedende trening kan bli en tilstrekkelig stor del av evalueringsgrunnlaget.


Litteratur:
Oslo Economics (2020):Arbeidsforberedende trening (AFT) /nummer 2020-73. Oslo: Oslo Economics