ASVL har kommet med høringssvar til Avkommersialiseringutvalget.
Det regjeringsoppnevnte utvalget har hatt som oppgave å utrede hvordan kommersiell drift kan fases ut i ulike skattefinansierte velferdstjenester.
Ett av områdene utvalget har sett på, er arbeidsmarkedstiltak. Utvalget har utarbeidet tre ulike referansemodeller for hvordan organiseringen kan se ut.
Referansemodellene for tjenesteområdene er ikke forslag klare til gjennomføring, men ment som en kunnskapsbasert beslutningsstøtte (referanse) for beslutningstakere som vurderer å utfase eller regulere strengere kommersielle tilbydere av velferdstjenester.
De tre referansemodellene er:
1 I denne modellen utfases ideelle og kommersielle velferdsaktører og all tjenesteproduksjon foregår i regi av det offentlige.
2 I denne modellen utfases kommersielle velferdsaktører, og all tjenesteproduksjon foregår i regi av offentlige og ideelle tilbydere.
3 I denne modellen skal kommersiell drift av offentlig finansierte velferdstjenester reguleres strengere. Tjenesteproduksjon vil kunne foregå både i regi av offentlige, ideelle og kommersielle tilbydere.
Våre hovedinnspill:
- Formålet med offentlige anskaffelser er å bruke samfunnets ressurser effektivt. Det må være et mål å utnytte og utvikle inkluderingskompetansen Norge og kommunene allerede har
- ASVL støtter en politikk som ligger nærmest referansemodell 3. Modellen ligner dagens virkelighet, som i stor grad sikrer en velfungerende arbeidsmarkedspoltitikk. Men for å sikre at tiltakene som tilbys har god kvalitet og distribusjon, er det nødvendig med justeringer. Samfunnet må bruke mulighetene i Lov om offentlige anskaffelser fullt ut. Samtidig er det nødvendig med sterkere regulering av samspillet mellom NAV og leverandører.
- Tiltak for de mest utsatte gruppene inngår i dag i ordningen med forhåndsgodkjente tiltaksarrangører. Det er det gode grunner for, og ordningen må opprettholdes.